Sint-Truiden wint Gouden Kinderschoen op Inspiratiedag Kinderopvang in Gent

vrijdag, 28 april, 2017
Sint-Truiden wint Gouden Kinderschoen op Inspiratiedag Kinderopvang in Gent

Sint-Truiden sleepte één van de vijf felbegeerde Gouden Kinderschoenen in de wacht. Die werden uitgereikt door minister Jo Vandeurzen op de Inspiratiedag Kinderopvang in Gent.

De Gouden Kinderschoen, een actie van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten, bekroont lokale besturen die uitblinken in hun kinderopvangbeleid. Er zijn 5 trofeeën te verdelen binnen even veel categorieën. Ook Sint-Truiden stak een nominatie op zak met haar ‘Brede School’.

Via ‘Brede School’ brengen Truiense verenigingen hun vrijetijdsaanbod naar de scholen toe. Op die manier biedt het stadsbestuur samen met de vzw In-Z een antwoord op de drukke agenda’s van (groot)ouders , die na het laatste lesuur vaak niet tijdig aan het klaslokaal geraken.

Een deskundige en professionele jury nam alle kandidaturen onder de loep, om op donderdag 27 april hun oordeel bekend te maken op de Inspiratiedag Kinderopvang in Gent. Daar nam Sint-Truiden het binnen de categorie ‘Samenwerking’ op tegen de gemeenten Rotselaar en Hechtel-Eksel.

8.000 flyers

We zijn erg trots dat wij de Gouden Kinderschoen kregen uit handen van minister Jo Vandeurzen. Dat is niet in het minst door een geslaagde promocampagne, waarbij we zo’n 8.000 flyers bedeelden aan de Truiense leerlingen. Dankzij hun steun bemachtigden we een ticket voor de Inspiratiedag, waar we de eerste prijs wegkaapten.

Een mooi bekroning voor ons project, dat onze kinderen centraal stelt. We bieden hiermee zinvolle naschoolse opvang aan en zorgen ervoor dat ouders gerust hun verplichtingen op het werk kunnen nakomen. Dat is één van onze beleidsprioriteiten, waar we op blijven inzetten. Momenteel is ‘Brede School’ er in 7 scholen en bereiken we zo’n 200 kinderen per maand. In de toekomst willen we ons aanbod uitbreiden naar alle scholen met een paar activiteiten per week.

“We zijn heel fier op onze ‘Brede School’. Sinds de start in 2015, is het naast Tutti Frutti uitgeroeid tot een vast en vertrouwd onderdeel van ons buitenschools kinderopvangaanbod. Als allround-project is het ook een terechte winnaar van de Gouden Kinderschoen”,  vertelt burgemeester Veerle Heeren.

“Met ‘Brede School’ bieden we immers niet enkel een service aan onze scholieren en verenigingen, maar geven we ook een duwtje in de rug van onze sociale economie. Werknemers uit deze sector leiden de activiteiten in goede banen en krijgen op die manier extra kansen” besluit burgemeester Heeren.