120-jaaroude linde geveld door junistorm herleeft in vier unieke banken in Speelhof

vrijdag, 23 juni, 2017

Precies één jaar geleden raasde de verwoestende junistorm door Sint-Truiden. Dat heeft het stadsbestuur op een originele manier herdacht. In ‘t Speelhof werden vier nieuwe zitbanken ingehuldigd, vervaardigd uit een oude lindeboom die op 23 juni 2016 tegen de grond ging.

Op donderdagavond 23 juni 2016 trok er een ongemeen harde storm over de regio, die ook Sint-Truiden niet spaarde. Terwijl forse hagelbollen overal diepe deuken sloegen, zaaiden hevige windstoten vernieling in tuinen en parken. De schade was zelfs daags na de ramp niet te overzien.

Honderden bomen gingen op korte tijd tegen de vlakte, waaronder ook een linde in ‘t Speelhof. De boom had zo’n 120 jaar op de teller en was voor meerdere generaties Truienaren een vertrouwd herkenningspunt. Dat zal ook in de toekomst zo blijven, zij het wel in een ietwat andere gedaante.

Truiens ontwerp

De linde krijgt een tweede leven in de vorm van vier bijzondere zitbanken. Die staan ongeveer op dezelfde plek als waar de boom precies een jaar geleden knapte. Het resultaat is een prachtig staaltje stadsmeubilair, waarbij elementen als de takken en de schors via subtiele toetsen toch herkenbaar blijven.

De elegante banken nemen in totaal zowat tien lopende meter in. Ieder respectievelijk exemplaar is vervaardigd uit massieve elementen van de stam en de kruin van de gevelde lindeboom. Het ontwerp is van de hand van Atelier NAUWAU, een firma uit Velm die ook de productie verzorgde.

Onvergetelijk

“23 juni 2016 is een dag die we ongetwijfeld niet vlug zullen vergeten. Toch kan ook de ravage die de storm toen aanrichtte resulteren in iets moois, zoals de unieke nieuwe banken. We zijn ervan overtuigd dat de vele passanten die dagelijks ‘t Speelhof doorkruisen er dankbaar gebruik van zullen maken”, besluit burgemeester Veerle Heeren.