‘Buurtkippen’: leghennen krijgen tweede leven in Sint-Truiden

dinsdag, 5 september, 2017

Sint-Truiden lanceerde het piloottraject ‘Buurtkippen’. Zo krijgen uitgerangeerde leghennen een tweede leven in de gezellige buurten van de stad. De dieren worden verzorgd door de bewoners die hiervoor een verklaring ondertekenden. Die garandeert het welzijn van de kippen, die op hun beurt helpen om de natuurlijke afvalresten van de buurt te verwerken.

De Leemstraat in Sint-Truiden kreeg er deze week twee bewoners bij. Op een feestelijk ontvangstmoment werden ze op maandag 4 september welkom geheten door de buurtbewoners. Die zullen er voortaan ook dagelijks voor zorgen dat ze zich thuis voelen in hun nieuwe stek. De nieuwe straatbewoners zijn twee kippen, die er komen genieten van hun oude dag.

“Het initiatief is bedacht door één van de jongste bewoners van de straat. Jef Vangrootloon kwam een tijdje geleden langs op het stadskantoor. Hij wilde graag een kip als huisdier, maar had hiervoor zelf geen plek. Samen met schepen Carl Nijssens sloegen we aan het denken. Zo kwamen we uit bij dit project, waar zowel Jef, de dieren als de buurt wel bij varen”, aldus burgemeester Veerle Heeren.

“We wilden dit leuke idee namelijk een bredere omkadering geven. Daarom besloten we via ‘Red een legkip’ de kippen te adopteren van een legbedrijf. Nadat ze er een erbarmelijk bestaan kenden, geven wij hen een tweede leven in één van onze buurten. Daar krijgen ze middenin het groen warm menselijk contact en worden ze omringd door de goede zorgen van de buurtbewoners. Zo maken we er een sociaal project van en geven we het buurtleven in onze stad een extra impuls. Om het geheel ook een ecologische invulling te geven, helpen de kippen de buurt met de afvalverwerking”, zegt schepen van Dierenwelzijn Carl Nijssens.

’Buurtkippen’ sluit zo aan op de kippenhokken die we sinds 2014 schenken aan de scholen. De leerlingen verzorgen de dieren, die op hun beurt de fruit- en groenteresten van de school verwerken. Zo helpen we de afvalberg op natuurlijke wijze te verkleinen. Het project is een succes en dus komt er ook een variant buiten de schoolmuren. Nu is het nog een piloottraject. Na een gunstige evaluatie komt het er ook op andere plekken in Sint-Truiden.

De dieren kenden in de legbedrijven weinig vreugde. Daar wil de stad zeker verandering in brengen. “Nadat wij de kippen en de infrastructuur aankochten, laten we de zorg voor de dieren over aan de buurtbewoners. Toch is dat zeker niet vrijblijvend. Vier personen tekenden een verklaring, waarmee ze beloven zorg te dragen voor de kippen”, verduidelijkt schepen van Buurtzaken Jurgen Reniers.